Sunday, August 4, 2013

Tips Membeli Baju Raya


SALAM RAMADHAN KE-26..
Mesti ada yang belum beli baju raya kan..rasa2 nya cetul confirm belum beli..sebab pernah shopping beli baju raya dengan dia kt TESCO..hihi..rindunya zaman Masters dulu..huhu..btw hari ini saja nak share tips pilih baju oleh cikgu Kemahiran Hidup i dulu.

Just share apa yang ingat but still i apply sampai sekarang..first thing kena kenalpasti bentuk tubuh u.

untuk rujukan u all

Yang nak hightlight adalah bentuk badan B dan C..sebab bentuk badan A dan D cutting baju senang nak cari..yang susah kalau tiba-tiba punggung besar tapi badan kecil akhirnya TAK BOLEH pakai saiz S kan..sebab kene ikut cutting saiz M..yang tailored lain cite ye..apa-apa just sharing sume yang i tahu la.

Untuk bentuk badan A:
1) JANGAN pakai baju yang yang berjalur menegak (vertical)..kerana sememangnya u all dah berbadan kurus (mostly yang bentuk badan A memang berbadan kecil) sebab lagi menampakkan u all KURUS KEDING..cuba elakkan la..Corak yang sesuai adalah melintang (horizontal).

corak jalur yang sesuai untuk bentuk badan A

2) Manakala kalau yang berminat dengan floral design JANGAN memakai bunga yang kecik..lagi menampakkan kekeringan tubuh badan anda..cuba memakai bunga yang BESAR.

corak bunga besar yang sesuai untuk bentuk badan A

Untuk bentuk badan A bersaiz besar:
1) Saiz bahu atau dada yang SAMA besar cuba ELAKKAN memakai corak jalur yang melintang (HORIZONTAL)..untuk bentuk badan B (mostly yang bentuk badan B berbadan gempal) ia menampakkan lagi tubuh badan besar..jadi cuba pakai corak jalur melintang (vertical)..CONFIRM ilusi optik kawan u all jadi kero..hihi.

corak jalur yang sesuai untuk bentuk badan A bersaiz besar

2) Untuk corak bunga of course la ELAK pakai corak bunga yang besar..confirm berbunga-bunga badan u all..jadi sebaliknya la..cari corak bunga yang kecil cenonet.

corak bunga kecil yang sesuai untuk bentuk badan A bersaiz besar

Untuk bentuk badan B:
1) Saiz bahu atau dada yang besar cuba ELAKKAN pilih baju yang terlalu banyak ropol di bahagian dada..sebab sememangnya di bahagian tu dah besar..jadi cuba balance kan dengan cari baju yang ada ropol di bahagian punggung..PERFECT SHAPE! (HOURGLASS la).

ada ke orang nak pakai vogue gini time raya..U WOULD BE THE FIRST la!

Untuk bentuk badan C:
1) Saiz punggung yang besar dan dada yang kecil cuba ELAKKAN pilih baju yang terlalu banyak ropol di bahagian punggung la....confirm la tak balance..jadi besar sangat nanti punggung u..so kali ni ganti plak baju yg banyak ropol di bahagian dada..CONFIRM MELETOP!

abaikan model terkangkang tu..haha..fokus di atas saja!

Untuk bentuk badan D:
Anything u CAN WEAR..unless u jadi mangsa fesyen..PICK the right choice!


ni salah satu mangsa fesyen!

Kalau nak senang OF COURSE la by wearing PREMIUM BEAUTIFUL korset..satu saiz je iaitu HOURGLASS shape la..senang kan nak cari saiz..kalau risau naik badan cepat-cepat grab satu set PREMIUM BEAUTIFUL korset sebab serendah RM50 je sebulan kalau EASY BY RHB..takyah tunggu lama CONFIRM dapat pada hari tu juga..no need to wait until payment is done..everthing CEPAT dan SENANG!



So harap la dapat bantu pada yang tengah mencari baju raya..for me i memang semangat kalau bab raya ni..bab yang kurang rajin adalah nak pilih kuih raya..satu sebab tak tahu nak kuih apa plak tahun ni..kedua sebab mak mertua berniaga kita tunjuk2 jela..hihi..btw hari ini rajin kemain..g la buat doh kuih mazola..for me mazola ni yang paling senang nak wat la..4-5 bahan je..campak je CONFIRM jadi!

biskut mazola..even my adik pun nak..so buat p la banyak pun

Huh..tak semangat langsung la esok..orang sibuk nak beraya..kita bekerja esok..sebelum cuti seminggu..huhu..dah la ahad..sapa-sapa yang ada kerja lecturer yang best bole recommend kat kita ni..rasa dah tak larat nak ulang alik ke kajang tu..tu belum campur jam..confirm kul 9 - 930pm sampai rumah..arghhh takpe bertahan la wahai hati..kerja itu amanah..yang penting jangan mengeluh sumber rezeki yang kita dapat..buat kerja dengan jujur dan ikhlas..walaupun bukan seagama atau sekaum..waAllahua'lam..SELAMAT MENGEJAR 5 MALAM AKHIR LAILATUL QADAR!

SMS/WHATSAPP: 0122427671 atau EMAIL: rnurulaini@gmail.com.

No comments: